Felieton

Marketing dzieła – jak w sposób efektywny i przy niskim budżecie dotrzeć i budować grono odbiorców w Internecie?

Nagrywasz piosenki, rzeźbisz, piszesz wiersze, malujesz… jesteś twórcą, artystą, który tworzy dzieła. Robisz to po to, żeby zachwycać innych, dzielić się swoim talentem i swoją perspektywą postrzegania świata. Zawsze jednak pojawia się pytanie: co powinienem zrobić, aby moja twórczość trafiała do odbiorcy?

Wydaje mi się, że w Polsce wciąż bardzo trudno utrzymywać się wyłącznie z pracy artystycznej. Mam na myśli osoby, które są “wolnymi strzelcami”, nie pracują na przykład w teatrze na etacie. Tworzą samodzielnie, pracują wyłącznie na swój rachunek. Pisarzy, którzy mogą utrzymać się w Polsce wyłącznie z pisania książek, pewnie można policzyć na palcach jednej ręki.

Niniejszy wpis poświęcony jest promocji swojej twórczości w Internecie. Ale chciałbym potraktować kanał promocji internetowej nie jako cel sam w sobie, ale jako jeden z elementów promocji własnej twórczości. A promocja i odpowiedni wizerunek artysty to więcej zleceń i szansa na to, aby zajmować się wyłącznie sztuką, co w naszym kraju wciąż jest bardzo trudne.

Promocja swojej twórczości powinna przebiegać na wielu płaszczyznach. Jeżeli uważacie, że posiadanie profilu na Facebooku lub konta na Instagramie to wszystko, to jesteście w błędzie.

Bardzo istotną rzeczą w branży artystycznej jest budowanie swojego wizerunku, marki osobistej, brandu. Podczas ostatniego “inspirującego spotkania” rozmawiałem z Jolą Krukowską właśnie o budowaniu marki osobistej (cała rozmowa do wysłuchania i obejrzenia pod TYM linkiem). Jola mówiła między innymi o tym, że właściwie wszystkie wasze działania, nie tylko zawodowe, wpływają na to, jak jesteście postrzegani przez ludzi. A to, jak was postrzegają, wpływa na ilość potencjalnych klientów i zleceń.

Tworząc swoje dzieła, tworzycie produkt, który posiada określoną wartość i jakość. Jeżeli śpiewacie, tym produktem jest wasz koncert albo nagrany utwór. Jeżeli malujecie – obraz. Nie da się zbudować swojego wizerunku “w pięć minut”. Jest to długotrwały proces, nad którym trzeba świadomie pracować.

A dlaczego w ogóle skupiam się na wizerunku? Otóż wizerunek jest moim zdaniem jednym z najważniejszych elementów, które sprawiają, że ludzie chcą was obserwować. Że chcą z wami przebywać, otaczać się i obcować z waszymi dziełami, chcą mieć do nich łatwy dostęp. Chcą, aby stały się częścią ich życia.

Podchodząc więc do tematu marketingu dzieła od strony marki osobistej, chcę zachęcić was do skupienia się przede wszystkim właśnie na tym aspekcie. Obecność w Internecie, szczególnie na Facebooku oraz Instagramie jest niezbędna, ale nie jest to jedyna rzecz, o którą musicie zadbać. Bardzo ważne są także relacje z innymi budowane w świecie realnym. Ich mocy i wartości nie da się przecenić. Jako początkujący artyści, powinniście też starać się prezentować swoje dzieła jak najczęściej – korzystać z każdej okazji do tego, aby promować swoją twórczość, zdobywać nowych fanów i odbiorców. Powinniście wykorzystywać każdą okazję do tego, by mieć możliwość spotkać się z potencjalnymi odbiorcami waszej twórczości, nawet, jeżeli nie czerpiecie z tego żadnych dochodów. Osobiste poznanie, uścisk dłoni jest o wiele cenniejszy niż godziny spędzone w mediach społecznościowych.

Wszystkie wasze działania, bez względu na to, czy są one wykonywane w rzeczywistości czy w świecie wirtualnym, powinny zawsze wynikać z pasji. To ten element jest najbardziej wiarygodnym przejawem waszego twórczego oddania idei, jaką jest tworzenie sztuki.

Instagram może być i powinien być miejscem, gdzie tych odbiorców zbieracie i dzięki temu medium możecie być z nimi w kontakcie, informować o nowych wydarzeniach, działaniach i dokonaniach.

Reklama w mediach społecznościowych jest stosunkowo niedroga i zachęcam do korzystania także z tego narzędzia. Dzięki reklamie macie szansę na większe zasięgi, na to, że dotrzecie niewielkim kosztem do nowych osób, które mogą stać się waszymi potencjalnymi klientami w przyszłości.

Jeżeli już jesteście w mediach społecznościowych, pamiętajcie o tym, aby dbać o te kanały… Twórzcie interesujące treści, które angażują waszych odbiorców. Bądźcie aktywni i inspirujący, wnoście wartość do codzienności swoich obserwatorów. Utrzymujcie z nimi kontakt, odpowiadajcie na komentarze. Odwiedzajcie także profile swoich obserwujących, pozostawienie komentarza, polubienia to także komunikat, który świadczy o tym, że dbacie o dobre relacje. Tymi, z pozoru błahymi działaniami, jesteście w stanie te relacje umacniać. Jeżeli nie macie zbyt wielu okazji do spotkań osobistych, lepsze jest takie rozwiązanie niż całkowity brak kontaktu.

Dbaj o dobre relacje ze swoim otoczeniem. Bądź obecny w mediach społecznościowych. Pomyśl o prasie branżowej – wyślij swoje portfolio, postaraj się zagościć na antenie radia lub telewizji. Bądź obecny na wydarzeniach branżowych i zdobywaj ciekawe kontakty. Te wszystkie rzeczy nie kosztują. One jedynie wymagają od was poświęcenia dla tej ważnej dla was idei, jaką jest pasja tworzenia.

Tagi

Pan Manager

Pan Manager to portal dla artystów, managerów oraz twórców i praktyków kultury. Znajdziesz tu aktualne informacje dotyczące branży, oraz praktyczne wskazówki i narzędzia, które pomogą Ci efektywnie poruszać się w branży artystycznej. Jeżeli chcesz być na bieżąco, zapraszam na profile społecznościowe na Facebooku, Instagramie oraz YouTube. Jeżeli masz ochotę się wypowiedzieć, rozpocznij lub dołącz do dyskusji - zostaw komentarz!

Powiązane

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close