Aplikacja WhatsApp funkcjonuje w dwóch odsłonach: tej dla „zwykłych zjadaczy chleba”, w wersji podstawowej, oraz w wersji dla biznesu. Korzystam do dziś z obu rozwiązań (dual sim w telefonie), ale to właśnie WhatsApp Business sprawiło, że z dużą łatwością mogę zarządzać wszystkimi swoimi zawodowymi projektami muzycznymi, zespołami, realizacjami koncertowymi. W tym wpisie podzielę się z Wami swoim doświadczeniem w tym zakresie.
Bardzo długo broniłem się przed WhatsAppem, bo zawsze wydawał mi się jakąś archaiczną aplikacją „dla dziadków i babć”, bo właściwie każdy ma ją jako jedną z najbardziej podstawowych aplikacji w swoim telefonie. Nie wiedziałem jeszcze wtedy, że to może się okazać także jej największą zaletą. Według danych z II połowy 2023 roku z aplikacji korzysta ponad 2 miliardów użytkowników!
WhatsApp i WhatsApp Business – różnice
Obie aplikacje pochodzą od jednego producenta i podejrzewam, że zdecydowana większość z Was korzysta z WhatsApp „Messenger”. Tutaj moglibyśmy wydzielić jeszcze jedną grupę, która w ogóle nie ma pojęcia, że istnieje wersja dla biznesu, tego, jakby nie patrzeć, najpopularniejszego na świecie komunikatora. Początkowo skakałem pomiędzy tymi dwiema aplikacjami, bo – musicie wiedzieć – że na jednym numerze telefonu możecie mieć zarejestrowaną tylko jedną aplikację. Ale ma się to zmienić w 2024 roku i będzie można mieć do jednego numeru przypisanych kilka profili, jak to obecne jest już np. na Telegramie.
Wersja oznaczona słowem „Business” ma inne logo i sporo opcji, z których można korzystać. Możemy przede wszystkim założyć profil firmowy, który ma bardziej rozbudowane menu. Można stworzyć wizytówkę swojej firmy, stworzyć katalog z produktami/ofertą, którą każdy użytkownik bez opuszczania komunikatora może oglądać a nawet zamówić. Są też automatyczne odpowiedzi, możliwość tworzenia etykiet dla konwersacji i rzecz dla mnie najważniejsza:
Ankiety
Messenger od Facebooka jeszcze kilkanaście miesięcy temu miał funkcję tworzenia ankiet, co było bardzo wygodne w tworzeniu grup przypisanych do konkretnego projektu muzycznego, albo nawet do konkretnej realizacji. Można tu zadać pytanie: po co mi ankiety?
Spieszę z odpowiedzią. Otóż ankiety są najbardziej przydatną z punktu widzenia lidera projektu / koncertu funkcją. To dzięki ankietom możemy w grupie kilku lub kilkunastu osób podejmować odpowiednie decyzje takie jak np: kiedy robimy próbę? Kto może zagrać koncert w dniu X na takich a takich warunkach? Kto w jaki sposób się chce rozliczyć? [sprawdź: Virtual Impresario]
Messenger usuwając ankiety zrobił absolutnie krok wstecz. A teraz, kiedy przeniosłem wszystkie swoje projekty i realizacje artystyczne na WhatsApp Business, nie mam zamiaru wracać do Messengera, gdzie od miesięcy jest oprócz komunikacji ze znajomymi strasznie dużo pierdół. Mam wrażenie, że WhatsApp, przez to, że jest przypisany do numeru telefonu, jest przez wszystkich traktowany poważniej, jak następca SMSów i MMSów.
Etykiety
To kolejna bardzo ważna dla mnie funkcja, która pomaga segregować i kategoryzować poszczególne konwersacje. Osobiście mam je podzielone na takie kategorie jak: realizacje, materprojects, podróże, priv, rodzina.
Dzięki temu w natłoku spraw, mogę szybko przestawić się na tory zawodowe i przefiltrować tylko konwersacje dotyczące realizacji koncertowych, a pozostałe mnie nie rozpraszają. Mogę dzięki temu podzielić swój czas na zawodowy i prywatny, wszystko w jednej aplikacji.
Muszę także zaznaczyć, że z pozostałych funkcji, na ogromny plus zasługują:
- łatwa możliwość odnalezienia multimediów, linków w konwersacji
- możliwość dużej personalizacji emotek
- dostępność aplikacji na wszystkie urządzenia – UWAGA – tutaj skandal: na iPada nie ma oficjalnej aplikacji WhatsApp… W XXI wieku jest to dla mnie nie zro zu mia łe.
Narzędzia pomagające budować wizerunek firmy
Jakiś czas temu pisałem, że do Polski trafiły Kanały od WhatsAppa. Można je tworzyć tylko w aplikacji WA Business, dzięki czemu możemy pozostawać ze swoimi klientami w kontakcie na zasadzie „jeden do wielu”. Przyznam szczerze, że wynik ponad 15.000 osób zapisanych na moim kanale, jest dla mnie imponujący. Ale oczywiście uznaję, że jest to też kwestia „testowania” przez użytkowników tej nowej opcji w apce. Nie zmienia to jednak faktu, że dzięki temu mogę w sekundę wysłać do tylu właśnie osób wiadomość z informacją o ważnym dla mnie artystycznym wydarzeniu.
Bardzo ważna jest też wspomniana wcześniej wizytówka firmy stworzona w aplikacji. I przyznaję, że często korzystam także z możliwości utworzenia linku, który po kliknięciu otwiera od razu okno rozmowy ze mną. Ktoś jest zadowolony, że kliknął w stopkę maila i może do mnie pisać bezpośrednio na WhatsApp, a ja się cieszę, że nie przegapię żadnej ważnej wiadomości, bo trafia ona wprost na mój telefon. A jeżeli jestem na urlopie, mogę ustawić także automatyczną odpowiedź o nieobecności, dzięki czemu klient otrzyma odpowiednią informację zwrotną o mojej dostępności.
Reasumując:
Do zarządzania projektami najważniejsze są dla mnie ankiety i etykiety konwersacji. Do zarządzania firmą (wizerunkowo) najważniejsza jest dobrze uzupełniona wizytówka firmy i zakres usług, możliwość komunikowania się przez WhatsApp Channels oraz możliwość stworzenia linku, dzięki któremu moi potencjalni klienci mogą się bezpośrednio ze mną skontaktować.
Na zakończenie dodam, że pomimo tego, że Messenger przywrócił możliwość tworzenia ankiet, już nie jest dla mnie aplikacją, z której mogę korzystać w kwestiach profesjonalnych i zawodowych. Chyba już pozostanie na stałe aplikacją do pisania o wszystkim i o niczym ze znajomymi.